11.12.2017

Składanie drona na ramie MARTIAN II

W związku z tym, że po przeprowadzonych kilku modernizacjach w moich modelach, które opisałem (QAV-R, GEPRC AX-215, QAV-250) zostało mi trochę elementów. Postanowiłem więc złożyć z tego jakiś model, w którym mógłbym przetestować kamerę RunCam Split. Jako bazę wykorzystałem ramę Martian II.

Rama przychodzi zapakowana w zwykłe kartonowe pudełko koloru białego
Po wypakowaniu zawartości ukazuje się nam taki widok
A tutaj zbliżenie na wszystkie elementy wykonane z włókna węglowego.
Tak jak wszystkie swoje ramy tak i tą potraktowałem klejem cyjanoakrylowym. Zabezpieczeniu podlegają wszystkie krawędzie, powinno to zapobiegać rozwarstwianiu się włókna węglowego. Metodę tą stosuję od czasów samochodów zdalnie sterowanych i nigdy nie pojawił się u mnie problem z rozklejaniem się elementów karbonowych na krawędziach.
Składanie drona rozpocząłem od poskładania dolnego pokładu i ramion.
Następnie zamocowałem słupki dystansowe.
Oraz górny pokład.
Po sprawdzeniu czy wszystkie elementy do siebie pasują zacząłem dopasowywanie wyposażenia czyli kontroler lotu  SP Racing EVO 3, który był opisywany w innym wątku oraz kamera RunCam Split, którą również opisałem. Dla przypomnienia FC SPRacing EVO 3 jest to FC zbudowany z wykorzystaniem mikrokontrolera STM32F303 posiada akcelerometr/żyroskop/magnetometr MPU9250 na magistrali SPI, barometr BMP280, złącze kart SD, trzy porty szeregowe oraz złącze USB do komunikacji z komputerem. Na zdjęciu poniżej FC jest podłączony do PDB firmy Matek oraz ma zainstalowany układ OSD (Mikro MinimOSD).
Bardzo fajnym sposobem montażu Mikro MinimOSD jest bezpośrednie wpięcie w złącze UART3, na którym mamy dostępne GND, +5V, TX, RX. Co widać na poniższym zdjęciu.
Poniżej sprawdzenie dopasowania FC, PDB i Split'a czy zmieszczą się na wysokość w ramie.
Następnie przyszła pora na dopasowanie odbiornika RX FrSky X4RSB i anten.
Po wstępnym dopasowaniu elektroniki, która ma się znaleźć w środku drona zacząłem montować silniki do ramion. Wykorzystałem silniki, których już używałem. Są to zintegrowane z regulatorami ZTW BLACK WIDOW 2204 2300kV (obsługa Oneshot125). Do silników zintegrowanych z regulatorami nie mam większych zastrzeżeń. Sprawują się całkiem nieźle i pozwalają na ładniejsze upakowanie elementów.
Po przymocowaniu silników zamontowałem również kamerę FPV (RunCam Split). Oraz sprawdziłem komunikację FC z komputerem.
Następnym krokiem było zamontowanie uprzednio przygotowanego odbiornika X4RSB oraz przymocowanie anten.
Dodatkowo w celu zabezpieczenia PDB na lini zasilania PDB -> RunCam Split wlutowałem diodę Shottky 1N5819. Problem jest znany i opisany. W przypadku zasilania Split'a przez 3-pinowe złącze (Video, GND, +5V) może pojawić się problem gdy podłączymy przewód USB do Split'a. Wtedy na tym złączu pojawia się 5V, które jest podawane do PDB i gdy regulator 5V nie jest wyposażony w zabezpieczenie możemy go uszkodzić. Wlutowana dioda zabezpiecza przed tym problemem. Musimy jeszcze pamiętać aby w czasie zasilania Split'a z PDB nie podłączyć go do USB w komputerze. Trochę więcej na ten temat opisałem w tym poście.
Ostatnim krokiem był montaż górnego pokładu.
Wszystkie połączenia metal-metal zostały skręcone z użyciem kleju do śrub (Loctite). 
Po sprawdzeniu działania wszystkich elementów FC, odbiornik X4RSB, silniki (kierunek obrotów) przyszedł czas na zamontowanie nadajnika vTX Readytosky 5.8GHz 25mW/200mW do górnego pokładu.
Po podłączeniu kamery do Mikro MinimOSD i samego OSD do nadajnika video możemy się cieszyć podglądem na parametry lotu. Aby MinimOSD działał prawidłowo to musimy w ustawieniach Betaflight (zakładka Ports) ustawić dla UART3 tryb MSP. Dodatkowo aby poprawnie wyświetlić OSD na ekranie musimy ustawić ten sam tryb pracy (PAL/NTSC) w kamerze i MinimOSD
Model mimo braku zainstalowanych dedykowanych LED'ów jest całkiem nieźle podświetlony przez diody znajdujące się na FC, PDB i RunCam Split.
Ustawienia BETAFLIGHT w zakładce "Ports" tak aby działał SBUS (UART2), telemetria przez s.port (UART1) i Mikro MinimOSD (UART3)
Tak model prezentuje się gotowy do lotu. Oczywiście trzeba dodać jeszcze opaski mocujące pakiet zasilający.

W obecnej konfiguracji zainstalowane wyposażenie prezentuje się następująco:
FC: SP RacingF3 EVO (Betaflight 3.2.1) + Mikro MinimOSD
Silniki + ESC: ZTW BLACK WIDOW 2204 2300kV (Oneshot125)
RX: x4rsb (sbus, s.port)
vTX: Readytosky 5.8GHz 25mW/200mW
Kamera FPV: RunCam Split
Antena VTX: Dipol
Śmigła: KingKong 5x4x3
Ciężar: 370g bez baterii

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz